Wednesday, April 18, 2012

Hungerspelen - recension

Hungerspelen

Författare: Suzanne Collins
Huvudpersoner: Katniss Everdeen, Peeta Mellark
Handlar om: Katniss Everdeen är en tonårs tjej som bor i distrikt 12. Hon blir utvald till årets kvinnliga representant i hunger spelen från distrikt 12. Med henne dit kommer Peeta Mellark. Hungerspelen är ett spel som hålls en gång om året som straff för en revolution som distrikten en gång försökte göra mot huvudstaden, men som de förlorade, och för att visa hur stor makt huvudstaden har mot distrikten genom att skicka en kvinnlig och en manlig representant mellan 12 och 18 år från varje distrikt till en arena från vilken ingen av de tävlande kommer ut förrän alla utom en, vinnaren, är döda. Allt direktsänds.
Vad jag tyckte om den: Jag gillade boken, och kunde inte sluta läsa förrän den var slut. Det är en grym och hemsk historia, jag beundrar Suzanne Collins för att hon kunde skriva något sånt här. Väldigt, väldigt, väldigt bra!
Betyg (1-10): 10/10 För att den var spännande, hårresande och romantisk. helt i min smak.

Läs också dom andra böckerna i trilogin, Fatta eld och Revolt. De är också bra!




Filmen

Filmen var också bra! De hade klippt allt bra, och det väsentliga var med. En väldigt välgjord film, men ett tips är att man läser boken först. 
Betyg från 1-10: 9/10, den var sjukt bra, och spännande. Men boken var fortfarande mycket bättre.

3 comments:

  1. Ida ♥foto mm♥

    Jag vågade inte se hungerspelen filmen, men ska läsa boken:) Fin blogg! Här är en direktlänk till min RIKTIGA blogg http://issiegirl.blogg.se/index.html
    För att kunna komentera denna blogg så måste man varamedlem på blogspoet, så gjorde en "pila" blogg

    kraaaaam

    ReplyDelete
  2. Tack att du berättade om att du inte fritt kunde kommentera, jag har nu (hoppeligen) fixat det, om det ännu är problem så säg, ja gör mitt ästa för att bloggen ska bli bra(:

    ReplyDelete
  3. Du har rätt. Håller just på att läsa boken och den är sjuuukt bra!

    ReplyDelete